V areálu budapešťského výstaviště vyrostl pavilon F1 s neotřelým designem, který se stal orientačním bodem pro všechny návštěvníky, jelikož zároveň slouží jako vstupní hala, a tedy hlavní budova celého komplexu.
„Požadavkem klienta bylo vytvořit organický, moderní architektonický prvek, který by se stal dominantou a zároveň protipólem k ostatním pavilonům v areálu. Při formování finální podoby stavby hrál zásadní roli přilehlý park plný drahocenných stromů. Organický design dovoluje budově splývat se svým okolím, obchází totiž stromy a respektuje je,“ vysvětlil hlavní designer celého projektu Péter Dóczé.
Reprezentativní budova ve tvaru triskelionu skrývá prodejnu vstupenek, prostory pro návštěvníky, celé kancelářské a energetické zázemí veletržního centra i sál pro pořádání akcí, který pojme až 300 osob.
„Důležitým úkolem bylo naplánovat směr pohybu návštěvníků tak, aby se v budově mohly pořádat dvě akce zároveň. Hledali jsme takový tvar, který by dokázal vystihnout různé směry pohybu, dominantní ohniska i polohu stromů. Silueta triskelionu symbolizuje cykličnost, kontinuitu pokroku a věčnost. Díky hře světel a stínů je zakřivená, hladká fasáda ještě dynamičtější a svému okolí nastavuje z různých úhlů odlišnou tvář,“ doplnil Péter Dóczé.
Objevte naše interiérové systémy
Neobvyklý exteriér je doplněn neobyčejným interiérem, ve kterém má sklo stejně významnou roli, jakou hraje na fasádě. Rovněž jako v případě pavilonů D1, D2 a CK, i v pavilonu F1 využilo Finta Studio pro vybavení interiéru příčky firmy LIKO-S.
„Při návrhu uvítacího prostoru jsme s architektonickým studiem úzce spolupracovali, protože součástí řešení byla i speciální zakřivená skla, jež by mnohé odradila, ale pro nás byla vzrušující výzvou,“ prozradila Mária Veréb, ředitelka maďarské pobočky LIKO-S, která nevšední úkol s radostí přijala.
Konečný výsledek mluví za vše. Skleněné plochy oddělující jednotlivé prostory přivádí do interiéru světlo, působí vzdušně a přirozeně. Využity byly bezrámové příčky MICRA I, jež spojují transparentnost s flexibilitou, a přestavitelné příčky Omega, u kterých lze kombinovat plné a prosklené části.
„Největší výzvou byla realizace zaoblených příček v obou směrech, jelikož jsme museli najít jiný způsob uchycení než obvykle. S projektanty jsme proto několikrát konzultovali možnosti realizace,“ svěřila se Mária Veréb. „Bylo pro nás velkou ctí spolupracovat s ateliérem Finta Studio. Díky spolupráci se nám podařilo sladit návrh s možnostmi realizace, a proto proběhla následná instalace mnohem hladčeji,“ doplnila.
Foto: Gulyás Attila