Chceme-li kvalitní vzdělávání pro budoucí generace, neměli bychom zapomínat na kvalitní školní prostředí. Vytvoření optimálních podmínek pro vzdělávání posiluje kreativitu, zvyšuje motivaci žáků a rozvíjí jejich schopnosti. Školní budovy jsou navíc místem, kde děti tráví významnou část svého života, proto je mimořádně důležité, aby vnitřní prostředí v nich bylo co nejzdravější.
Dobrá akustika, dostatečné osvětlení, kvalita vzduchu a další aspekty mají zásadní vliv na kvalitu prostředí ve školách. Tyto faktory neovlivňují pouze komfort života ve škole, ale také zásadně ovlivňují akademický a duševní rozvoj žáků. Proto by se tímto otázkám měla věnovat maximální pozornost, a to nejen při výstavbě nových škol, ale také při rekonstrukci těch již existujících.
Správně vyřešit všechny výše zmíněné aspekty kvalitního prostředí v dnešní době není nic složitého. Při realizacích projektů se ale často setkáváme s nejasnou představou zadavatelů a nedostatkem informovanosti. Užitečný přehled nabízí například Manuál pro komplexní přípavu veřejných budov, který vypracovali specialisté a odborníci z projektu Zdravá škola.
Akustiku místností ve školách se rozhodně nevyplatí podceňovat. Hluk může zásadním způsobem ovlivnit studijní výsledky, a co je ještě důležitější, má negativní dopad na zdraví dětí i učitelů.
Hladina hluku v učebně by neměla překročit 50 dB.
V Evropě proběhlo v minulosti několik studií zabývajících se hlukem ve školách. Shodují se v tom, že míra hluku ve vzdělávacích zařízeních je příliš vysoká a přesahuje mnohdy hladinu 70 dB v učebnách a 85 dB na školních chodbách a v tělocvičnách. Jedná se o podobný hluk, jaký vydává například v tunelu projíždějící metro. Dlouhodobější vystavení takové hladině hluku může vést dle ministerstva zdravotnictví k nenávratnému poškození sluchu. A pro děti to platí dvojnásob.
V hlučném prostředí se nedá pořádně soustředit, proto je klíčové vytvořit ve školách takové prostředí, které umožní dětem potřebný klid a dobré podmínky k učení. V LIKO-Su máme schopnost navrhnout optimální akustická řešení pro různé prostory. „Po dokončení stavby učeben, kdy je nábytek již umístěn, provádíme důkladné měření doby dozvuku a následně navrhujeme umístění akustických panelů, abychom zajistili, že prostředí bude co nejvhodnější pro efektivní učení," vysvětlil vedoucí obchodu Pavel Kaňok.
JAK JSME VYŘEŠILI AKUSTIKU V ZÁKLADNÍ ŠKOLE PORG BRNO
Co během výuky žáci neslyší, to se pochopitelně nenaučí. Dobrá srozumitelnost řeči na slyšitelné úrovni je zkrátka naprostý základ. Mluvené slovo musí být slyšitelné přes okolní hluk na pozadí, čemuž se odborně říká poměr signálu k šumu – SNR (signal to noise ratio). Čím mladší je posluchač, tím větší musí být SNR, aby dobře a správně mluvené slovo slyšel a rozuměl mu. To neznamená, že na malé děti musíme křičet, naopak musíme odstranit okolní šum a zbavit se zvukových odrazů, ozvěn a rušivých zvuků z okolí.
V kvalitě komunikace hraje množství odraženého v prostoru velkou roli. Zvukové vlny, které se odrážejí od povrchů místnosti, mohou buď vylepšit nebo narušit srozumitelnost řeči. Tvrdé a ploché povrchy, jako jsou stěny, stropy, podlahy, stoly a tabule, mají schopnost zesilovat zvuk a hluk tím ještě zvyšovat. Řešení nabízí pokrytí těchto ploch akustickými panely SilentPet. Ty umí zvuk efektivně pohlcovat, snižuje úroveň hluku a zkracuje dobu dozvuku.